Odporúčaný článok

Adventný Logboj - Adventný Logboj je individuálna súťaž v riešení logických úloh, v ktorej môžu súťažiť základoškoláci, stredoškoláci aj starší. Na stránke súťaže bude každý decembrový deň až do vianoc sprístupnená jedna úloha, … Prejsť na článok

×
Koniec: 07. december 2020 22:00
Do konca: kolo skončilo
Kategórie:
5
6
7
8
9
Tento príklad je iný ako ostatné. Nemusíš spisovať svoj postup, stačí nám poslať riešenie. Viac informácií nájdeš v pravidlách.

Michard otvoril oči. Konečne bol doma. Pozrel sa na hodinky. Skoro žiaden čas neprešiel odkedy ho vtiahol počítač do svojho sveta. Michard sa usmial, bolo to ako sen. A tak sa vrátil k tomu čo robil pred tým, započúval sa do hodiny.

Na online hodine sa Michardova trieda zaoberala zaujímavým problémom. Problém znel takto:

Zadanie

Tento príklad je iný ako ostatné. Nemusíš spisovať svoj postup, stačí nám poslať riešenie. Viac informácií nájdeš v pravidlách.

Máme hrací plán v tvare tabuľky 9x9, na ktorej sú čierne políčka prekážky, zelené políčko štart a červené cieľ. K dispozícii máme 4 figúrky: kôň, narážacia veža, vyhadzovací pešiak a skokan.

Na začiatku si vyberiete jednu figúrku, ktorú položíte na políčko označené ako štart. Potom môžete vykonať nejaký počet ťahov. Ťahom je jedna z nasledujúcich dvoch možností:

  1. Zmena figúrky - odstránite figúrku z hracieho plánu a na jej miesto položíte inú figúrku.
  2. Pohyb - presuniete figúrku na iné políčko podľa pravidiel pre jednotlivé figúrky:
    1. Kôň - ako bežný šachový kôň (o 1 políčko v jednom smere a o 2 v druhom, môže pri tom preskakovať prekážky).
    2. Narážacia veža - vyberiete si jeden zo základných smerov (hore, dole, vľavo, vpravo) a posuniete ju v tomto smer až k najbližšej prekážke alebo kraju plánika.
    3. Vyhadzovací pešiak - pohybuje sa vždy šikmo o 1 políčko hore a 1 políčko vľavo alebo vpravo (podľa vášho výberu).
    4. Skokan - pohne sa na políčko, ktoré je od neho stredovo súmerné podľa stredu plánika.

Figúrka nesmie nikdy svoj pohyb ukončiť na políčku s prekážkou.

Vašou úlohou je navštíviť na čo najmenej ťahov všetky políčka plánika (ktoré nie sú prekážky) aspoň raz a skončiť na políčku označenom ako cieľ. Za navštívené považujeme počiatočné políčko a všetky políčka na ktorých sa nachádza figúrka na konci niektorého ťahu. Ako riešenie treba odovzdať poradie vašich ťahov.

Michard sa konečne uvoľnil: „Tak táto úloha sa mi páči.“ Spokojný sa teda pustil do riešenia ako keby zabudol na to, čím si prešiel vo svete počítačov. Avšak dobrodružstvá vo svete počítačov boli niečo, na čo Michard nikdy v živote nezabudne.

Komentáre (14)

  • TimotejManczal
    19. november 2020 13:58

    A môže skokan preskakovať prekážky?

  • matejUuu Vedúci
    20. november 2020 18:19

    Ahoj,
    keď presúvame skokana tak nám na prekážkach nezáleží, iba nemôže skončiť na políčku s prekážkou.

    Maťo

  • TimotejManczal
    20. november 2020 18:23

    Ďakujem.

  • SaterS
    28. november 2020 20:15

    A pešiak teda chodí došikma, alebo hore a dostrany (či teda sa teda môže prešmyknúť pomedzi dve prekážky?) Vopred Ďakujem.

  • matejUuu Vedúci
    28. november 2020 23:34

    Ahoj,
    pešiak sa hýbe šikmo a teda sa môže aj "prešmyknúť" pomedzi dve prekážky. Zadanie sme doplnili.

    Maťo

  • Matuspokorny
    29. november 2020 08:54

    rád by som sa opýtal, či kôň môže preskakovať prekážky ako v normálnom šachu , alebo nie ? vopred ďakujem

  • matejUuu Vedúci
    30. november 2020 19:48

    Ahoj,
    kôň môže preskakovať prekážky (ako v normálnom šachu).

    Maťo

  • SaterS
    04. december 2020 20:41

    a ešte jedna vec, na políčku cieľ môžeš byť viackrát, alebo len na konci

  • mišo Vedúci
    05. december 2020 17:40

    Ahoj,
    políčko cieľ môžeš navštíviť koľkokrát chceš, dôležité je len, aby si tam bol aj na konci.

    Mišo

  • SaterS
    05. december 2020 19:49

    ok, ďakujem.

  • TimotejManczal
    05. december 2020 20:39

    A prosím kôň keď urobí pohyb počítajú sa aj políčka, ktorými prešiel či nie?
    Ďakujem

  • mišo Vedúci
    05. december 2020 20:57

    Ahoj,
    koňovi sa, rovnako ako ostatným figúrkam, ráta ako stúpené iba to políčko, na ktorom stojí na konci ťahu. Políčka, cez ktoré prejde vrámci jedného ťahu, sa nerátajú.

    Mišo

  • RussiaHacker2000
    06. december 2020 11:59

    Dobrý deň, chel by som sa opýtať, že keď skokan skočí z A1, kam?

  • SaterS
    07. december 2020 21:45

    nikam, lebo je tam prekážka

Pridaj komentár

Pridať komentár môžeš iba keď si prihlásený!

Prihlásiť sa