Zadania 3. kola
Dobrý večer, vážení diváci! Vítam vás dnes pri treťom a poslednom dieli našej kuchárskej súťaže, Variešky. Ako iste viete, touto epizódou vrcholí súboj medzi poslednými dvoma súťažiacimi: Šálkom a Jergušom Kuchárom. V prvej časti súťažiaci varili polievky, v druhej hlavné jedlá. Určite teda nikoho neprekvapí, že dnes sa pokúsia pripraviť čo najlepšie dezerty.
Na našich sociálnych sieťach sú už dohady o tom, kto asi vyhrá, v plnom prúde! Nezabudnite sa teda aj vy pozrieť na náš Facecook a Instantsoup a skúste šťastie v našom kuchárskom bingu!
1. príklad
Kuchárske bingo má tvar tabuľky deviatich políčok so štyrmi číslami:
- súčet všetkých čísel v tabuľke bol 44,
- súčet čísel v každom štvorci zloženom zo štyroch štvorčekov bol rovnaký.
2. príklad
Máš na to nejaké konkrétne hodnoty?
“No, to závisí od toho, koľko porcií plánujem urobiť.”
Jasné.
“Mám na to špeciálne tlačidlo na mojej kalkulačke, aby sa mi to ľahko počítalo.”
3. príklad
Máš veľa skúseností s pečením brownies?
“Celkom hej. Je to jeden z mojich obľúbených dezertov.”
Tomu sa nečudujem. Už len z toho, že vidím ingrediencie, mi tečú sliny. Necháme ťa teda pracovať a kým sa brownies pečú, poďme sa spoločne pozrieť, ako sa po súťaži darí vyradeným súťažiacim.
Prvú vidíme Anku, ktorá sa po prehre v súťaži vrátila do svojho bezstarostného života. Okrem prevádzkovania obrovskej veže s príšerami sa hráva aj rôzne detské hry, pravda, väčšinou je pri tom jej cieľom niekoho obabrať o nenulové množstvo bohatstva.
4. príklad
Anka si chce na zem nakresliť škôlku. Škôlka sa skladá z postupnosti jednotlivých štvorčekov alebo dvojíc štvorčekov, s hranou dĺžky 1 \, \text{dm}. Tie sú za sebou nakreslené tak, že sa dotýkajú hranami. Môže to vyzerať napríklad takto:
Nakoniec si teda Anka jednu takúto škôlku nakreslila. Dohromady musela nakresliť čiary dĺžky 26 \, \text{dm} (ak sa dva štvorčeky dotýkajú hranami, tú časť stačí nakresliť iba raz). Ako mohla jej škôlka vyzerať? Nájdite všetky možnosti.
Poznámka: Napríklad škôlka na obrázku je vytvorená z čiar, ktoré majú dokopy dĺžku 22 \, \text{dm}.5. príklad
Chlochlochlo zadáva počet sekúnd, ktoré chce prespať, do svojho budíka. Zadáva ho pomocou desiatich tlačítok s ciframi. Tlačítko s nulou je na spodku a zvyšných deväť je v mriežke, kde sú riadky aj stĺpce očíslované tak ako na obrázku:
Číslo, ktoré Chlochlochlo zadáva, je strašne obrovské a preto Chlochlochlo chce, aby aspoň nemalo tak veľa rôznych cifier. Preto vie ľubovoľné číslo po čísliciach zakódovať nasledovným spôsobom:
- Každá cifra 0 ostáva cifrou 0.
- Každá nenulová cifra sa zmení na dve cifry, označujúce riadok a stĺpec tlačítka, na ktorom sa cifra nachádza v tabuľke.
Ale teraz už je najvyšší čas pozrieť sa naspäť do kuchyne, pretože na rade je už náš druhý a posledný súťažiaci Jerguš Kuchár!
Aký dezert budeš variť, Jerguš? “Porotcov ohúrim lahodnou delikatesou - ovocným pudingom.” Keď povieš ‘lahodná delikatesa’, puding rozhodne nie je prvá vec, čo mi napadne. “To nie je môj problém, že máš príliš jednoduché chuťové poháriky. Našťastie jedlo nehodnotíš ty, ale naši skvelí porotcovia.” “Počkaj, kde sú tu práškové pudingy? Nikde ich neviem nájsť. Idem sa spýtať všemocnej kuchárskej knihy.”
6. príklad
Na to, aby Jergušovi kuchárska kniha odpovedala, musí najskôr zodpovedať otázku, ktorú mu položila. Pre celé číslo n a nepárne číslo m si označme násobok m najbližší k číslu n označením (n)_m. O celých číslach x a y platia tieto rovnice:
\displaystyle (4x)_5 + 7y = 15 \\ (2y)_5 - (3y)_7 = 74
Vypočítajte hodnotu x a y.Voláš sa predsa Jerguš Kuchár, nie Jerguš Matematik!
“Nesmej sa na mne a na mojom dokonalom priezvisku. Stavím sa, že si taký trápny, že si ani každý týždeň nemeníš krstné meno a nemažeš všetkým ostatným spomienky na to predchádzajúce… Teda, samozrejme, že nie, neviem ako mi to napadlo. Ja to určite tiež nerobím.”
Nerozumiem, čo tým myslíš.
“To je dobre. Radšej sa idem rozhodnúť, ako budem pudingy servírovať.”
7. príklad
Už vidím, ako ho pripáliš.
“Ja a pripáliť puding? Vieš predsa, že…”
Že sa voláš Jerguš Kuchár? Áno viem. Už s tým prestaň, tvoje priezvisko nezaručuje, že vieš variť.
“Dobre, dobre. Na varenie pudingu treba využiť špeciálne hrnce.”
8. príklad
To ho necháš takto? Ani ho neozdobíš?
“Načo by som ho zdobil? Veď je na jedenie.”
Aby vyzeral pekne, predsa. Na to je zdobenie. A keď jedlo vyzerá dobre, aj ti lepšie chutí.
“Tak teda dobre. Ozdobím ho piškótami. Ale musím si dať pozor, nech je rovnomerne ozdobený.”
9. príklad
- Posunieme sa o dve políčka doprava, a o jedno políčko dole. Ak by sme mali vyjsť z okraja mriežky, znova do nej vojdeme na opačnej strane.
- Ak stojíme na políčku, na ktorom už sú nejaké piškóty, posunieme sa ešte raz, ale tentokrát o dve políčka doľava a o jedno políčko dole.
- Nakoniec na políčko, na ktorom stojíme, položíme o jedna viac piškóty, ako sme dali naposledy.
Takýmto spôsobom celú mriežku zaplníme všetkými počtami piškót od 1 do n^2. Dokážte, že keď skončíte, počet piškót v každom riadku a stĺpci bude rovnaký.
Na obrázkoch môžete vidieť, ako v mriežke 3 \times 3 vyplníme prvé tri políčka a ako vyplníme to štvrté.
“Áno, ďakujem. Najskôr sme ochutnali Šálkove Šálkové brownies. Všetci sme sa zhodli, že chutili výborne.” A čo Jergušov Puding?
“Bol to puding, čo mám k tomu viac povedať. Na počudovanie všetkých nebol pripálený.”
Ďakujeme teda súťažiacim, výhercom našej súťaže Variešky sa stáva… Šálka! Srdečne gratulujem. Stávaš sa výhercom slušnej sumy peňazí… Koľko to vlastne bolo? Malo to tuším niečo s ‘trojkovými číslami’.
10. príklad
Prémia 1
Nakreslite do tabuľky 16 \times 16 gumovú žížalku prechádzajúcu čo najviac políčkami tak, že najprv prejde tri políčka rovno, potom zabočí o 90 stupňov, prejde dve rovno, zabočí o 90 stupňov, prejde jedno rovno, zabočí o 90 stupňov a potom znova opakuje od začiatku. Nesmie pri tom žiadne políčko navštíviť viac ako raz.
Príklad: Na obrázku sme nakreslili podľa rovnakých pravidiel do tabuľky žížalku do tabuľky 5 \times 6. Prechádza 13 políčkami.